Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga Siechnice - Żerniki Wrocławskie zagrożona? (ZDJĘCIA)

Marcin Torz
fot. Paweł Relikowski
Niewiele brakowało, a budowa drogi Siechnice - Żerniki Wrocławskie w ramach Wschodniej obwodnicy Wrocławia zostałaby zatrzymana. Firma Pol Dróg Dolny Śląsk , lider konsorcjum wykonującego inwestycję, złożyła do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu.

Budowa drogi Siechnice - Żerniki Wrocławskie rozpoczęła się na przełomie lata i jesieni ubiegłego roku,. Ma zakończyć się we wrześniu przyszłego roku. Przetarg wygrało konsorcjum dwóch firm (Pol-Dróg Dolny Śląsk był liderem tego konsorcjum).

CZYTAJ TEŻ: Hałda w Siechnicach znika (ZDJĘCIA)

- Po rozpoczęciu budowy zaniepokoiło nas, że dynamicznym działaniom wykonawców stawiających obiekty (most nad Brochówką i wiadukt nad torami kolejowymi) nie towarzyszą równie dynamiczne działania przy budowie nasypów pod przyszłą drogę - mówi Krzysztof Kiniorski, rzecznik prasowy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

Droga Siechnice - Żerniki Wr. - DSDiK monitoruje sytuację

Sytuacja wyjaśniła się, gdy do DSDiK dotarły informacje o kłopotach finansowych lidera konsorcjum. - Dyskretnie, by nie szkodzić inwestycji oraz wykonawcom i podwykonawcom, zaczęliśmy zabezpieczać się na wypadek upadłości tej firmy. Nie było to łatwe zadanie i wymagało czasu. Celem było nie tylko uratowanie budowy drogi Siechnice - Żerniki Wr. przed utratą generalnego wykonawcy, ale także zabezpieczenie płatności na rzecz podwykonawców i dostawców, których zawsze na tak dużych budowach jest wielu - mówi Kiniorski.

Gdy pada generalny wykonawca, podwykonawcy najczęściej wpadają w ogromne tarapaty finansowe, nie mogąc odzyskać należnych im wynagrodzeń oraz uregulować płatności na rzecz pracowników, fiskusa itp. Działania DSDiK komplikował fakt, że na zmianę lidera konsorcjum musiały wyrazić zgodę towarzystwa ubezpieczeniowe oraz bank.

- Działania nabrały tempa w sierpniu, gdy dotarła do nas informacja o tym, że lider konsorcjum złożył wniosek upadłościowy w sądzie (oficjalnego powiadomienia o tym nie było - MAT). Wcześniejsza czujność i negocjacje z drugą firmą z konsorcjum oraz podwykonawcami zaowocowały tym, że dzisiaj możemy już mówić o uratowaniu tej budowy przed największym ryzykiem - dodaje Krzysztof Kiniorski.

Droga Siechnice - Żerniki Wr. - Jest nowy lider

Druga firma zadeklarowała, że przejmie na siebie odpowiedzialność za całą budowę drogi Siechnice - Żerniki Wrocławskie, a także podtrzyma współpracę z dotychczasowymi podwykonawcami. - Ma się to stać w najbliższych dniach, dlatego należy oczekiwać zwiększenia tempa prac na tym odcinku wschodniej obwodnicy Wrocławia - mówi rzecznik.

Najpilniejsza w tej chwili rzecz, to budowa nasypów, by móc nie tylko zacząć budować połączenie drogowe, ale również kontynuować prace na obiektach. Płyty nośne wiaduktu i mostu trzeba bowiem dowieźć do nich właśnie poprzez nasypy.

Dziś (w piątek, 6 września) na budowie wiaduktu nad torami kolejowymi w Iwinach nie było pracowników. Czy pierwotny termin oddania do użytku fragmentu Siechnice - Żerniki jest zagrożony? - Nie - zapewnia Kiniorski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na siechnice.naszemiasto.pl Nasze Miasto